Terug naar blog overzicht

Waarom gebruiken bedrijven chatbots als klantenservice?

Klantenservice
28.01.2022

U hebt vast wel eens gebruik gemaakt van een chatbot op een website. Een handige tool waarbij ‘Linda’ uw vraag beantwoordt via een chat op de site. 

We zien ze steeds vaker verschijnen bij bedrijven. Maar waarom willen bedrijven gebruik maken van deze chatbots? En zijn deze wel zo klantvriendelijk voor de consumenten? In dit artikel behandelen we de chatbots.

Wat is een chatbot?

Een chatterbot, chatbot of kortweg bot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Het is dan ook een samenvoeging van het woord ‘chat’ en ‘robot’. Chatbots zijn te vinden op websites en in Instant Messenger-programma’s, zoals Facebook Messenger, Skype, Yahoo, AIM, Google Talk, Telegram, WhatsApp, Discord en Slack.

Waarom gebruiken bedrijven een chatbot?

Er zijn twee belangrijke redenen voor bedrijven om chatbots te gebruiken. Ten eerste wordt de technologie steeds beter om kunstmatige neurale netwerken te gebruiken. Met andere woorden: systemen die klantvragen kunnen beantwoorden. De computer-representaties voor mensentaal worden steeds beter en kunnen hierdoor meer ingezet worden. 

Daarnaast zijn Wikipedia en andere (publieke) tekstbronnen constant aan het groeien, hier kunnen chatbots van leren.

Ook is er een breder aanbod aan taalverwerkers en kunstmatige intelligentie. En aangezien verschillende leveranciers zoals Facebook hun platforms hebben opengesteld voor deze ontwikkelingen, kunnen ze overal opduiken.

Natuurlijk zijn er ook gemaksfactoren die bijdragen aan de populariteit van chatbots voor bedrijven en gebruikers. U hoeft er niets voor te installeren, voeg het gewoon toe aan het gesprek. U kunt er net als iedereen mee praten via de chat-app, dus u hoeft niets aan te passen. Het is ook gemakkelijker geworden voor bedrijven om dergelijke programma’s te maken. U hoeft dus niet veel moeite te doen om een ​​bot te maken.Wanneer u liever rechtstreeks belt naar het bedrijf, of de klantenservice waar u naar zoekt, dan kunt u de juiste contactgegevens altijd vinden op de speciaal daarvoor toegewijde pagina van het bedrijf.p deze bedrijfspagina’s kunt u alle manier vinden om in contact te komen met de klantenservice. Zo kunt u adresgegevens vinden, openingstijden, website informatie en alle andere contact opties.

Het nut van een chatbot voor bedrijven

Voor bedrijven scheelt het bijvoorbeeld veel geld omdat ze minder gebruik hoeven te maken van hun klantenservice. U gaat immers niet het bedrijf bellen en een half uur wachten als een programma antwoord kan geven. De klus is dus geautomatiseerd en u krijgt meteen het antwoord dat u zoekt. Een simpele vorm van robotisering.

Er zijn ook chatbots die echt praten. Deze meer geavanceerde varianten, vaak spraakassistenten of virtuele assistenten genoemd, zijn te zien in bijvoorbeeld Apple’s Siri, Amazon’s Alexa en Google Assistant. Deze chatbots kunt u algemene vragen stellen, zodat u deze niet hoeft in te typen, een afspraak in uw agenda gezet wordt en in de laatste twee gevallen slimme apparaten in huis kunt bedienen.

Wilt u liever een echte medewerker spreken?

Soms is een chatbot handig voor de consument. U heeft relatief snel antwoord en hoeft niet uren aan de lijn te hangen of dagen op een mailtje terug te wachten. Echter is het niet altijd even prettig als een bedrijf enkel de klantenservice via een chatbot doet. 

Soms wilt u graag een medewerker aan de lijn hebben, om uw specifieke situatie te bespreken en bijvoorbeeld advies in te winnen. 

Dan is het fijn om een telefoonnummer te hebben van het betreffende bedrijf en ‘gewoon’ even op te bellen. 

Helaas vervangen veel bedrijven het telefoonnummer door een chatbot. Dit bespaart hun geld en tijd. Wilt u toch het telefoonnummer hebben van grote bedrijven om uw situatie te bespreken? Wij van Klantenservicedirect helpen u graag daarmee. 

Misschien vind je dit ook leuk:

Klantenservice
23.06.2022

De banken waarbij het lastig is om de klantenservice te bereiken

Klantenservice
23.06.2022

Hoe u in contact komt met overheidsinstanties

Klantenservice
23.06.2022

Hoe u zo snel mogelijk in contact komt met energieleveranciers

Klantenservice
23.06.2022

Hier leest u hoe u snel contact opneemt met post- en pakketdiensten

Klantenservice
02.05.2022

Contact opnemen met zorgverzekeraars? Zo doet u dat

Klantenservice
02.05.2022

De meest lastige klantenservice om te bereiken binnen de telecom

Klantenservice
24.03.2022

Contact opnemen met overheidsinstanties: zo doet u dat

Klantenservice
24.03.2022

Het telefoonnummer van bedrijven achterhalen

Klantenservice
13.03.2022

Waarom bedrijven verschuiven naar contactloze klantenservice

Klantenservice
13.03.2022

Trends rondom klantenservice in 2024